Login

Welcome to the parent portal of De Singel.


 

Optional photo of the school

This is the site our school uses to communicate with our parents. Each parent and school employee has an account and can send each other messages and invitations that will also appear on the personal agenda. In addition a school can easily create Polls and Surveys for the parents to fill in and administer the Year calendar. The pictures and documents library and the forum will add even more to the communication options.

For more information please visit www.schoudercom.nl

preview

Welkom op De Singel

.

 

Deze kinderen zijn bij ons op school gestart: 
 
Kristina Yastremka in groep 1 
Myra Kyeyune in de Taalklas 
Misha Kyeyune in de Taalklas
Volodymyr Meshcheriakov in de Taalklas
Lera Lashkova in de Taalklas
Maksym Vasyliuk in de Taalklas
Emily Odyntsova in de Taalklas
Misha Kovylin in de Taalklas
Danja Ivanyk in de Taalklas UA
Ivan Podlesniak in de Taalklas UA
Polina Pryhoda in de Taalklas UA
Anastasiia Maziazh in de Taaklas UA
Matvii Nosenko in de Taalklas UA
Dasha Stepanova in de Taalklas UA
Roma Rososhyk in de Taalklas UA
Alina Torska in de Taalklas UA
Viktoriaa Politun in de Taalklas UA
Kristina Sadoieva in de Taaklas UA
Pavlo Maziazh in de Taalklas UA
Mykyta Nosenko in de Taalklas UA
Arina Tkachenko in de Taalklas UA
 
Wat fijn dat jullie bij ons op school zijn gekomen, we wensen jullie veel plezier op De Singel!
 
Nieuws uit groep 4

Afgelopen week hebben wij iets nieuws gedaan met rekenen. Zo hebben we een uur lang gewerkt in een circuit. Er waren vijf onderdelen waar we aan hebben gewerkt. Op de laptop en vier verschillende spelletjes die allemaal te maken hebben met de tafels. Dat was hartstikke leuk en we hebben hard gewerkt. 

 

Vorige week donderdag was juf Merel in groep 4. Samen met de kinderen heeft zij gezellige bijen gemaakt. De achtergrond met ecoline, de bij geverfd en de vleugels gevouwen van crêpe papier. Onze kapstok ziet er weer helemaal gezellig uit! 

.  . .

Nieuws uit groep 6 

Deze twee weken voor de Citos staan bij groep 6 in het thema van hard werken en leuke dingen doen. De eerste dag na de vakantie hebben de kinderen een leuke en leerzame fietsles gehad. Ze hebben een route door de wijk gefietst waarbij ze alle regels hebben moeten gebruiken die zij het afgelopen jaar op school hebben geleerd en geoefend. 
 
Uiteraard hebben we in de klas ook een mooi moment gehad om Eid al-Fitr/ Suikerfeest nog even met elkaar te vieren en verhalen hierover te delen. 
 
Vandaag hebben de kinderen voor het eerst echt geoogst bij de schooltuinen. Ze hebben allemaal een mooie tas vol spinazie mee! 
   .
Nieuws uit groep 1-2
In de afgelopen week zijn we bij de kleuters begonnen met het thema 112. We willen de kinderen leren welke taken bij de verschillende hulpdiensten liggen en hoe ze deze verschillende taken uitvoeren. Hierbij maken we gebruiken van boeken, beeld en spel. De beide huishoeken zijn veranderd in een brandweerkazerne en een politiebureau met politiecel en op de gang is er een echt ziekenhuis gekomen. Op maandagochtend hebben juf Marianne en juf Rosanne een toneelstuk opgevoerd in de ziekenhuishoek om de kinderen te laten zien welk spel je kunt spelen. De kinderen hebben hier erg van genoten.
Tijdens het thema lezen we in groep 1  het boek 'Agent en Boef' en in groep 2 het boek 'Spuit 11' 
In de laatste week van het thema zal er ook nog iemand van de brandweer langskomen waarop we vragen kunnen afvuren.
. . . .
Nieuws uit groep 7
Afgelopen dinsdag hebben we het grote einddebat gehad. Aan de hand van een stelling moesten de kinderen tegen elkaar strijden met argumenten. De jury, bestaande uit V.W.O.-studenten, bepaalde dan wie zij het beste vonden. Daarbij lette de jury niet alleen op de inhoud, maar ook op de organisatie van het team, het luisteren naar elkaar en het respectvol omgaan met elkaar en de tegenstanders. Vooraf hadden de leerlingen een aantal lessen hierover gehad, die waren georganiseerd door de Debatunie en B+C.
 
Vorige week hebben de leerlingen de route van het verkeersexamen bekeken en geoefend. Op 8 juni hebben zij het verkeersexamen. Hun fiets moet dan aan de wettelijke eisen voldoen. Inmiddels zij een fietscontroleformulier meegekregen om de fiets te controleren. Volgende week krijgen ze de routekaart mee. Het is verstandig om samen met uw kind deze route nogmaals te rijden om zo naar de gevaarlijke plekken te kunnen kijken.
 
Vorige week hebben de leerlingen naar de voorstelling Blauwe Plekken gekeken. De voorstelling, in de speelzaal, ging over kind-mishandelingen.
Naar aanleiding van de voorstelling werd er gediscusseerd en tips mee gegeven.
 
Aanstaande vrijdag hebben we de laatste STAR-les. Deze lessen gingen over Samenwerking, sportiviteit, Teams, Acceptatie en Respect. Na de uitleg krijgen de leerlingen gym-oefeningen, die met het onderwerp te maken hebben.
 
Nieuws uit groep 5 

Deze twee weken na de meivakantie hebben we hard gewerkt. We herhaalden deze weken veel van wat we dit hele jaar hebben geleerd. Alles weer opfrissen. Daarnaast hebben we onze eerste topografiekennis opgedaan. Zo leerden we de 12 provincies en hoofdsteden. We bekeken de legenda bij de kaart en bespraken hoe belangrijk die is voor het lezen en begrijpen van een kaart. Heerlijk hebben we genoten van alle lekkernijen op 10 mei, toen we op school Suikerfeest nog een beetje vierden. Dank aan alle ouders daarvoor.

.  . .

Nieuws uit groep 3

Wat zijn we weer goed begonnen na de mei vakantie en de volgende vrije week staat al weer voor de deur! Vorige week hebben we het suikerfeest gevierd in de klas. Veel kinderen hadden wat meegenomen! Het was daardoor een feestelijke dag met heel wat lekkers gedurende de dag! Er werd ook nog Marokkaanse thee geschonken door de or. De lantaarntjes maakte het heel sfeer vol. We leren steeds moeilijkere woorden lezen. Het zijn woorden als bomen en bommen, geeuwen, nieuwste en uw. Best lastige woorden, we oefenen veel. Er wordt ook extra veel aandacht besteedt aan de verhaaltjessommen. Om wat afwisseling in de rekenlessen te hebben, gaan we regelmatig buiten bewegend leren. Op de foto's maken de kinderen plus- en minsommen met 2 dezelfde getallen en lange optelsommen door cijfers te gooien op het getekende dartbord. 
Maandag 30 mei gaan we naar het theater en zijn dan pas weer om 15.15/15.30 terug op school.
 
.  . .
Nieuws uit de Taalklas
In de taalklas zijn veel nieuwe leerlingen, 7 in totaal. Dit betekent dat we veel bezig zijn met activiteiten om elkaar te leren kennen.
We doen veel spelletjes en we zijn ook samen wezen sporten.
We kunnen elkaar nog niet altijd verstaan, maar tijdens deze activiteiten hebben we wel veel plezier en oefenen we ook het Nederlands!
. . .
. .
Nieuws uit groep 8 

Het begon allemaal op 11 mei. We stonden allemaal met volgepakte tassen klaar om te vertrekken. Er stond ons een ruim 30 kilometer lange fietstocht te wachten. Na een vermoeiende tocht waren we eindelijk bij het kamphuis aangekomen. De kamers werden verdeeld, de tassen werden uitgepakt en we hadden nog een even een momentje op te relaxen. Nadat we helemaal uitgerust waren, hadden de leerkrachten een spel voor ons bedacht: het kampspel. Het was echt heel grappig maar vermoeiend! Die avond had de moeder van Wadea kip met rijst gekookt. Het was echt super lekker! We hebben ‘s avonds ook nog bingo en weerwolven gespeeld. De volgende dag begonnen we met een warming-up en later op de dag hebben we wat waterspellen gedaan. Die dag zijn we ook nog even naar het zwembad geweest. Dat zwembad was trouwens ook ruim 8 kilometer verderop! Die avond kwamen alle leerkrachten op bezoek. Samen hebben we eerst patatjes gegeten en later slagbal gespeeld. Het is gelijkspel geworden. ‘s Nachts hebben we ook gezichtsmaskertjes opgedaan. De volgende dag was het al weer tijd om naar huis te gaan. Onze ouders kwamen ons opwachten op het schoolplein. Iedereen was heel moe maar we hebben het gehaald! 

 

Geschreven door Emine en Ronja 

. . .
.  .
 
Happy birthday!

.

Onze jarigen:

 

17 mei - Seraj Alali uit groep 1

19 mei - Joah Maina uit groep 6 

22 mei - Analeya Kogho uit groep 2

25 mei - Adam Salhi uit groep 2 

25 mei - Nour Al Madfahri uit de Taalklas 

26 mei - Tine Masse uit groep 4 

30 mei - Valentino Pasqualotto uit de Taalklas

31 mei - Ihsane Oulgout uit de Taalklas 

preview

Agenda

Maandag 23 mei, dinsdag 24 mei en woensdag 25 mei zijn lesvrije dagen, de kinderen zijn deze dagen vrij.

Donderdag 26 mei: Hemelvaart, de school is dicht en vrijdag 27 mei is de school ook dicht.

Vanaf maandag 30 mei worden er in groep 3 t/m 8 CITO toetsen gemaakt.

Vrijdag 3 juni: Verkeersles voor groep 8

 

De volgende nieuwsbrief verschijnt op 3 juni 2022

 

Lesvrije week

Vanaf maandag 23 mei is er een lesvrije week.

Op maandag en dinsdag en woensdag zijn de leerkrachten wel op school, maar de kinderen zijn vrij.

Wij (de leerkrachten) gebruiken deze dagen om de CITO toetsen voor te bereiden. En we hebben ook een studiedag over Begrijpend lezen.

Donderdag (Hemelvaart) en vrijdag zijn de leerkrachten ook vrij.

We zien iedereen weer op maandag 30 mei om 8.30u.

Veel plezier in de lesvrije week!

 

De tweede Taalklas

Zoals u misschien wel gezien hebt, zijn er veel nieuwe leerlingen op De Singel.

Na de meivakantie zijn er 5 nieuwe leerlingen gestart in de taalklas, maar er is ook een hele nieuwe taalklas gestart.

Beneden in het gebouw tegenover de groepen 1 en 2 zit nu de taalklas Oekraïne, deze klas is gevuld met leerlingen uit Oekraïne. Zij hebben ook een leerkracht uit Oekraïne en volgen nu nog het onderwijsprogramma uit Oekraïne. 

Wij zijn nog in overleg hoe we het Nederlands taalaanbod in deze klas gaan vormgeven en we zijn ook nog op zoek naar een Nederlands sprekende leerkracht voor deze groep.

Wij zijn heel blij dat we deze nieuwe klas hebben kunnen starten, zodat kinderen niet langer thuis hoeven te zitten zonder onderwijs.

 

2e taalklas   namen

Gymmen

Op dinsdag en vrijdag gymmen de leerlingen van groep 2 t/m 8 op school.

Het is belangrijk dat ze op deze dagen hun gymkleren meenemen.

Wij raden aan om een t-shirt en een korte broek of dunne legging mee te geven, ook gymschoenen zijn belangrijk iv.m. de veiligheid.

Het is vaak erg warm in de gymzaal, dus een trainingspak is echt te warm, geef uw kind dunne kleding mee!

gymklerenT-shirt korte mouwen 100 meisjes GYM KINDEREN | DOMYOS | Decathlon.nl

 

Suikerfeest

Dinsdag 11 mei hebben we het suikerfeest gevierd op De Singel.

In de klassen werd verteld en uitgelegd wat het suikerfeest precies is.

De kinderen hadden lekkere hapjes meegenomen en de ouderraad zorgde voor een kopje thee of limonade.

 

Het was een kleine, maar heel gezellige viering!

 

Alle ouders die voor hapjes hadden gezorgd en de ouderraad: Heel erg bedankt! Zonder jullie hulp hadden we dit niet kunnen vieren 👍🥰

 

  jones   keenan   maher

De grote rekendag

rekendag  THEMA  BOUWAVONTUREN

  

Tijdens de Grote Rekendag gaan de kinderen onderzoekend rekenen. Want zelf ontdekken levert inzicht op waar ze de rest van hun leven profijt van hebben. En het is ook nog eens heel leuk! 

 

Wat is De Grote Rekendag?

De Grote Rekendag is een dag voor groep 1 tot en met 8 die helemaal in het teken staat van rekenen. Het is een dag van onderzoekend leren en speelse opdrachten. Een dag die laat zien dat rekenen meer is dan alleen sommen maken. Een dag die laat zien hoe leuk rekenen kan zijn.

 

Waarom De Grote Rekendag?

Rekenen staat hoog op de agenda in het basisonderwijs: er wordt hard gewerkt om de rekenresultaten verder te verbeteren. Maar de kinderen vinden het vak niet altijd leuk. De Grote Rekendag maakt rekenen leuk. De kinderen ontdekken hoe nuttig het kan zijn om goed te kunnen rekenen. Dat motiveert, ook later in het jaar.

 

Woensdag 15 juni is De grote Rekendag bij ons op school.

Deze hele dag zijn wij bezig met rekenen op allerlei manieren, in Nieuws uit de groepen zullen wij u laten zien wat de kinderen zoal geleerd hebben deze dag.

 

 

preview

Nieuws uit groep 3

We zijn weer terug van onze wereldreis door Nederland, Schotland, Belarus, Polen, Turkije, Syrië, Egypte, Soedan, Marokko, Australië en Japan.

 
 We hebben in drie weken van alles over deze landen geleerd en zo ons zelfgemaakte paspoort gevuld met feitjes over deze landen. Daarnaast  hadden veel kinderen prachtige boeken, voorwerpen, kleding, sieraden, muziekinstrumenten, vlaggen en zelfs geld meegenomen naar school. Wisten jullie bijvoorbeeld al dat op de vlag van Belarus bijvoorbeeld een ridder staat en dat in Schotland elke familie een eigen patroon en kleurencombinatie op hun tartan en kilt hebben? En wisten jullie dat het Arabisch in Egypte wel bijna maar niet helemaal hetzelfde is als in Marokko of Soedan. Ook het eten in de Arabische wereld lijkt wel op elkaar maar er zijn onderlinge verschillen. We vonden het fascinerend allemaal.

We zijn naar het museum van Volkenkunde geweest waar we onder andere hebben geleerd over de Japanse theeceremonie. Wisten jullie bijvoorbeeld dat echt Japanse thee heel erg sterk is? 
 
De afsluiting van het project was vorige week woensdag. Samen met de leerlingen van groep 7 zijn de kinderen van groep 3 langs meerdere klassen geweest om opdrachtjes te maken over het project. In groep 3 maakten ze bijvoorbeeld aboriginal kunst uit Australië.  En vulden ze een vragenlijst in over alle werelddelen. 
Wat een goede samenwerking was dat!! 
 
; . 
 
Nieuws uit de Taalklas
Donderdag 14 april is de taalklas naar Museum Volkenkunde geweest. We kregen een les over Indonesië.
We hebben heel veel mooie dingen uit Indonesië gezien, ook hele bijzondere dolken of zwaarden, die noemen ze 'kris'. 
Sommige kinderen mochten originele Indonesische kleding aan.
Aan het eind van het bezoek mochten we spelen op Indonesische muziekinstrumenten (Gamelan) en ook het poppenspel met schaduwen spelen ( Wayang).
Het was heel interessant en nu willen we graag zelf Wayang-poppen maken en dan een spel ermee spelen.
 
.  .
. . .
Nieuws uit groep 4 

In groep 4 hebben we deze week iets stiekems gedaan... in de meivakantie is het namelijk moederdag. Daar hebben wij iets voor gemaakt, maar wat dat is, houden we natuurlijk nog even geheim! Er is een ding zeker. Iedereen heeft heel erg zijn best gedaan om er iets moois van te maken. We zijn erg benieuwd wat de mama's ervan vinden. De kinderen verstoppen dit ergens in huis en op zondag 8 mei geven zij hun cadeautje aan hun moeder. 

 

Verder hebben we deze week nog heel hard gewerkt en van alles afgemaakt voor de vakantie. We hebben onze boeken geruild bij de bieb, onze laatjes opgeruimd en het blok van rekenen en spelling afgemaakt. Zo kunnen we na de meivakantie lekker fris beginnen. 

 

Een hele fijne vakantie en tot 9 mei! 

 

. . .

Nieuws uit groep 5 
Groep 5 heeft drie mooie projectweken achter de rug. Centraal stonden bouwwerken over de hele wereld. Groep 5 heeft zelf ook een bouwwerk gemaakt: een heuse iglo. Daar komt veel bij kijken: samenwerken, ruimtelijk inzicht, en techniek. Hoewel het project is afgelopen, mag de iglo voorlopig nog niet weg. Het project werd klassendoorbroken afgesloten. Zo leuk om bij elkaar in de klas te kijken.
Deze week is er in groep 5 een nieuwe stagiaire gestart: Mona Milani. Zij heeft al eerder bij ons in groep 3 en bij de kleuters stage gelopen. Nu komt ze nog tot de zomer in groep 5 meekijken. Welkom Mona!
Helaas gaat meester Shad na de meivakantie op een andere school werken. Wij als groep 5 gaan hem erg missen. Iedereen heeft een persoonlijk afscheidswoordje voor hem geschreven.
Dat hebben we samengevoegd in een mooi afscheidsboek. We waren zo blij dat hij deze week nog met groep 5 kwam knutselen. U zult nog zien wat dat wordt!
Tot slot zijn we trots op de kanjers die meededen met het schoolvoetbaltoernooi. Goed gedaan groep 5!
 
. . . .
. ,
Nieuws uit groep 8 
Kinderen van groep 8 maken  deze week de Dia Toets.
 
Wat vonden we ervan?
 
Isa: Ging wel oke maar was best moeilijk.
 
Emin: Ging goed het was makkelijk
 
Dlovan: Niet makkelijk maar ook niet moeilijk
 
Ronja: Ik vond het best makkelijk, maar bij sommige vragen moest ik wel even nadenken. Woordenschat en spelling waren wel een stuk makkelijker dan de andere vakken.
 
Emine: Ik vond het best wel leuk en makkelijk. Ik vond ook dat de diaproeftoets veel  
moeilijker. Ik was best wel verbaast daarover. 
 
Aymen: Ik vond het best wel goed gaan rekenen was niet zo moeilijk maar ook niet makkelijk. Begrijpend lezen is ook niet erg moeilijk.
 
De kinderen hebben heel erg hun best gedaan. Nu moeten we rustig op de uitslag wachten.
Jullie zijn toppers!!!!
 
Juf Femke en meester Willem
 
.
Nieuws uit groep 1-2

Op donderdag 21 april kwam Juf Rosanne samen met haar dochter Saar in groep 1 en 2 langs. We hebben de kleine Saar kunnen bewonderen, veel nieuwsgierige vragen kunnen stellen aan juf Rosanne en we hebben een liedje gezongen voor Saar. De kinderen hadden erg uitgekeken naar het bezoek en waren zichtbaar onder de indruk. 

. .

Bericht van de Medezeggenschapsraad: vertrek Evi

Helaas gaat Evi ons verlaten. Als MR hebben we altijd prettig met Evi samengewerkt, waarvoor veel dank. Tot de zomer zal Harmanneke, directeur van de Springplank, Evi vervangen. Na de meivakantie zal iedereen Harmanneke kunnen zien op De Singel. Als MR zijn we inmiddels in gesprek met SCOL om te bekijken wat voor directeur de school en de kinderen nodig hebben na de zomervakantie.

In de MR zitten Marjolein (moeder van Kanok), Anita (moeder van Abel en Aukje) en meester Willem. Tijdens het zwangerschapsverlof van juf Marleen zit juf Marjolijn in de MR. Als er vragen zijn over het werk van de MR kan er natuurlijk altijd met ons contact worden opgenomen.    

 

Happy birthday!

.

Onze jarigen:

 

22 april - James Howe uit groep 5 

25 april - Aimad Bouda uit groep 7 

30 april - Ranim Barij uit groep 3 

1 mei - Imane Sbaai uit groep 1

2 mei - Malak Obadi uit groep 5 

4 mei - Joumana Beraich uit groep 3 

5 mei - Hez Saleh uit groep 5 

5 mei - Wael Mofde al Saleh uit de Taalklas 

6 mei - Zain Al Hommada uit groep 5 

8 mei - Emine Paauw uit groep 8 

9 mei - Jones Ehigiene uit de Taalklas 

11 mei - Shino Inoue uit groep 3 

12 mei - Aymen Obadi uit groep 8 

 
preview

Nieuws uit groep 8 

We gaan op wereldreis.

De kinderen van groep 8 zijn heel druk bezig met het uitzoeken van een wereldreis.

Ze mogen een reis organiseren en 10 landen bezoeken. Ze moeten de reis uitstippelen, verblijf uitzoeken, kosten berekenen, bezienswaardigheden beschrijven, cultuur beschrijven en dat alles in een presentatie verwerken.

Kinderen moeten dan gebruik maken van heel veel vaardigheden. TOP.

Sommige presentaties beginnen al vorm te krijgen en er wordt heel hard gewerkt.

 

Ben benieuwd!!!!

 

Nieuws uit groep 1-2

In de afgelopen week hebben we in de kleuterbouw gezaaid. We hebben eerst gesproken over wat er nodig is om te zaaien en om planten te laten groeien en zijn daarna zelf aan de slag gegaan. We hebben zaadjes van tuinkers gezaaid en de tuinkers is ook al gegroeid en geproefd. Het zaaien was een hele leuke activiteit, de smaak van de tuinkers werd minder gewaardeerd. Volgende keer kunnen we misschien beter komkommers zaaien!

.  .

Nieuws uit groep 3

Groep 3 is op reis!! We reizen met ons zelfgemaakte paspoort door Australië, Syrië, Turkije, Belarus, Polen, Soedan, Nederland, Egypte, Japan, Schotland en Marokko. Er is een klein museum ontstaan in de klas met spulletjes uit verschillende landen. De muziekjuf had een didgeridoo meegenomen, een muziek instrument van de oorspronkelijke bewoners van Australië. Het is heel moeilijk om hier geluid uit te krijgen, het is muziek waar je rustig van wordt en wij luisteren er nu naar tijdens de schrijfles. We hebben ook nog aboriginal art gemaakt. De opa van Siena Skye is in een Schotse kilt naar school gekomen. In ons blog op schoudercom kunt u daar verder over lezen. Dinsdag gaan we naar museum Volkenkunde om een tentoonstelling over Japan te bekijken. 
Wat leer je veel over de wereld door te reizen! Gaan jullie mee?!
. . .

Nieuws uit groep 5 

Het Project Reizen rond de wereld brengt wel leuke afwisseling op het lesprogramma. In groep 5 staat centraal de verschillende bouwwerken die overal ter wereld zijn gebouwd. Iedere ochtend beginnen we met een voorleesverhaal van een bouwwerk ergens ter wereld. Hoe en waarom werd het gebouwd. Zo hebben we al behandeld de Taj Mahal, de Chinese Muur, de Machu Picchu en nog meer. Ook bekeken we bij begrijpend lezen de piramides van Gizeh en het Colosseum uitgebreider. Zelf mochten de kinderen per groep kiezen van welk gebouw ze een echte muurkrant mochten maken. een hele uitdaging. Nu gaan we natuurlijk ook nog zelf een bouwwerk (na)maken.
En tussendoor zorgen we met groep 5 ook nog voor een schonere wereld. We gaan elke donderdag afval prikken. Daar maken we de wereld schoner mee, maar vooral we leren er veel van.

. . .

 

. . .

Nieuws uit groep 7 

Afgelopen donderdag hebben de leerlingen het verkeersexamen 2022 gemaakt. Alle leerlingen zijn geslaagd voor het theoretisch examen. Allemaal gefeliciteerd. Dit was echter het eerste gedeelte. Het praktisch examen is in juni. Dan rijden de kinderen op een goed gekeurde fiets het praktisch examen. Wellicht kunt u alvast kijken of de fiets in orde is.
 
We zijn ook bezig met het thema 'Reizen rondom de wereld'. We zijn in Europa gestart en hebben iets van Italië en Frankrijk ontdekt. Inmiddels zijn we op reis in Azië. Na Rusland zijn we inmiddels in Japan aangekomen. Amerika wordt ons volgende doel.
 
Nieuws uit groep 4 

In groep 4 zijn we met het thema 'Reizen rond de wereld' gestart in Mexcio. Over dit land hebben we allerlei weetjes gelezen. Deze weetjes gingen bijvoorbeeld over de vlag, de sombrero, Mexicaans eten, de tempel die de Maya's hebben gebouwd en Dia de los MuerTos. Nadat we een stempel in ons paspoort hadden gekregen hebben we Mexico verlaten en zijn we aangekomen in Kenia. We hebben gewerkt aan een groepsopdracht. Iedereen kreeg een kaartje met een dier of een stukje van een dier erop. We hebben elkaar gezocht en gekeken welke kaartjes bij elkaar horen. Dat werd het groepje waarin je ging werken. We hadden de giraf, de krokodil, de cheetah, de zebra en de olifant. Samen hebben we mooie tekeningen gemaakt van deze dieren. Vandaag hebben we Kenia verlaten. We hebben weer een stempel gekregen in ons paspoort. Nu zijn we aangekomen in Japan. We zijn erg benieuwd wat we daar allemaal over gaan leren. Maandag gaan we naar het museum. Dit bezoek gaat over Japan! 

 

. . .

. .

Nieuws uit de Taalklas
We reizen rond de wereld in de taalklas. We hebben deze landen al bezocht:
Nederland, Zuid Afrika, Marokko en China.
Maar we gaan nog meer landen bezoeken. We gaan naar Italie en Spanje en ook naar Indonesie. We gaan 14 april naar museum Volkenkunde en daar leren we van alles over Indonesie.
Het is leuk en interessant om meer te weten over de landen, waar de kinderen uit de taalklas vandaan komen.
. . . .
. . .
Nieuws uit groep 6

Groep 6 heeft iets heel cools gedaan deze week, namelijk: we zijn begonnen met de Bovenkamer! In deze methode leren wij hoe de Nederlandse taal werkt en welke woorden welke betekenis zijn. Je noemt het ook wel woordsoortbenoeming en zinsontleding. Elk kind heeft kaartjes gekregen en we leren al vanaf groep 4 heel goed welke woorden welke kleur krijgen. De kinderen vonden het nog best lastig, omdat het een grote stap is. We gaan het elke week oefenen, dus aan het einde van groep 6 zijn ze hier een kei in! 

 

 . . . 

Happy birthday!

.

Onze jarigen: 

 

1 april - Yorsam Samuel Yemane uit groep 5 

1 april - Mustafa Alghazali uit groep 2 

9 april - Melisa Erol uit groep 8 
11 april - Danita Bizineza uit groep 1 



preview

Agenda

Vrijdag 8 april: Groep 8 gaat naar museum Volkenkunde.

Maandag 11 april: Groep 4 gaat naar museum Volkenkunde.

Dinsdag 12 april: Groep 1 en 2 gaan naar de kinderboerderij.

Donderdag 14 april: Paasviering en ook de afsluiting van het thema Reizen rond de wereld.

                                 Groep 5 en de Taalklas gaan naar museum Volkenkunde. 

Vrijdag 15 april: Goede Vrijdag, de school is dicht.

Maandag 18 april : Tweede Paasdag, de school is dicht.

Vanaf woensdag 20 april: Groep 8 maakt de DIA eindtoets

Dinsdag 19 april: De schoolfotograaf komt. 

                            (meer informatie vindt u in de volgende nieuwsbrief)

Vrijdag 22 april: De Koningsspelen, maar ook het afscheid van juf Evi 😢

                          (meer informatie vindt u in de volgende nieuwsbrief)

 

De volgende nieuwsbrief verschijnt op 19 april 2022

 

Reizen rond de wereld 

Reis rond de wereld vector illustratie. Illustration of vervoer - 40467786

Vanaf 28 maart werken we in alle groepen rond het thema: Reizen rond de wereld. Sommige groepen gaan ook zelf "op reis". Zij gaan naar het museum of de kinderboerderij.

 

Groep 8 gaat  8 april naar volkenkunde naar een reis om de wereld met thema China. Ze krijgen ook een workshop Tai Chi. 

 

Op maandag 11 april gaat groep 4 naar het museum Volkenkunde! We krijgen een rondleiding en er wordt ons van alles verteld over Japan! Wist je dat de Japanse cultuur tot leven komt door de verhalen en activiteiten? We treden in de voetsporen van de Hollandse zeelieden die honderden jaren geleden in Japan aankwamen. We gaan handeldrijven met de spullen die ze meenamen naar Nederland. Ook gaan we ontdekken hoe Japanners schrijven, vechten, theedrinken en feestvieren. Het bezoek sluiten we af met een workshop origami vouwen!

Inline image

 

Groep 1 en 2 gaan dinsdag 12 april met groep 1 en 2 naar de kinderboerderij. Welke dieren leven er in Nederland en waar wonen ze?
 
Kinderboerderij Merenwijk , South Holland(+31 71 516 7720) , Netherlands
 
Groep 5 en de taalklas gaan op donderdag 14 april naar museum Volkenkunde.
In een fantasieboot met een echte boeg uit Indonesië varen we langs voorouderbeelden, een watermonster, krissen en het beeld van een olifantengod. We luisteren naar spannende verhalen en misschien krijgen wij wel Javaanse kleding aan. Tot slot doet iedereen mee aan de wayangvoorstelling, als poppenspeler of muzikant.
Wajang
Pasen

                                                     Wat is Pasen ? - YouTube

 

Dit jaar valt de Paasviering tegelijk met de afsluiting van ons thema `Reizen rond de wereld`.

Ook is de Ramadan net begonnen. Omdat we als confessionele school een warm hart hebben voor alle culturen en religies, hebben we als school beslist om dit jaar bij de Paasviering de nadruk te leggen op de Paasboodschap.

 

Christenen vieren met Pasen de opstanding van Jezus Christus uit de dood. Op Goede Vrijdag sterft hij aan het kruis, drie dagen later, met Pasen, herrijst hij. Met zijn dood neemt hij de zonden van de mensheid op zich.

 

Om deze ingewikkelde boodschap met de kinderen te bespreken en te vieren kijken wij op donderdag 14 april als school naar de Zandtovenaar op het digibord in de speelzaal. We doen dit in gemengde groepen omdat we het Paasfeest samen vieren. De zandtovenaar is een kunstenaar die met muziek, woord en prachtige zandtekeningen het Paasverhaal verbeeld.

 

Inline image

We sluiten de viering af met een Germaanse traditie namelijk: paaseieren zoeken op het veldje achter de school. Deze traditie heeft ook te maken met `nieuw leven`. Uiteraard krijgen de leerlingen een heerlijk chocolade ei van de ouderraad om thuis, of op school op te eten.

Inline image

 

Buitenspelen

Tijdens het overblijven spelen de leerlingen een half uur buiten.

Groep 1 t/m 4 speelt van 11.30u tot 12.00u buiten en groep 5 t/m 8 en de Taalklas spelen van 12.00u tot 12.30u buiten.

Dit betekent dat er veel kinderen tegelijk op het schoolplein zijn en daarom hebben we op school een aantal regels en afspreken gemaakt.

 

Gedragsregels op de pleinen 

  • Je luistert naar de juf/meester/begeleider van Double Sports. 
  • Je doet wat er van je wordt gevraagd. 
  • Je speelt samen, niemand wordt buitengesloten. 
  • Je speelt gezellig en sportief. 
  • Je gaat netjes om met de materialen. 
  • Je houdt je aan de gedragsregels en afspraken. 

 Belangrijke afspraken 

  • In de grote pauze blijven eigen ballen en materialen in de klas 
  • Materiaal krijg je van de begeleiding, je pakt niets zelf uit het hok. 
  • Onder de 10 graden: jas aan. 
  • We blijven van elkaar af, niet duwen/trekken/stoeien

Benedenplein: 

  • Voetbal in de kuil, iedereen mag meedoen! 
  • Is het spel al begonnen? Overleg met de begeleider van Double Sports. 
  • Basketbal bij de gele paal, iedereen mag meedoen. 
  • Voetbal bij de gele paal met een zachte bal. 
  • Geen ballen tegen muren van huizen. 
  • Je speelt op het plein, niet op de helling! 

Bovenplein: 

  • Voetbal bij de doeltjes, iedereen mag meedoen. 
  • Basketbal bij de basket, iedereen mag meedoen. 

 

Lukt het niet je aan de regels en afspraken te houden? 

  1. Time out: 5 minuten aan de kant. Na gesprekje weer verder. 
  2. 2e keer een time out: aan de kant en volgende grote pauze binnenblijven. 

 

Schoppen, slaan, schelden, niet luisteren of niet doen wat er gevraagd wordt: 

Volgende grote pauze binnenblijven!

Het jonge kind - De Sprong Kinderfysiotherapie 

Ramadan 

Ramadan

De Ramadan is begonnen, een maand van bezinning waarin extra aandacht geschonken wordt aan verdraagzaamheid, vrijgevigheid, liefdadigheid en saamhorigheid voor de moslims.

 

Tijdens de Ramadan mogen de kinderen vanaf groep 6 proberen mee te doen.

Wij verwachten van ouders, kinderen en teamleden de keuze over het wel of niet meedoen aan de Ramadan van anderen te respecteren.

 

Als het gedrag of de leerprestaties van uw kind tijdens deze periode verslechteren dan is ons advies om te stoppen en de kinderen alleen op vrije dagen mee te laten doen.

 

Praat met uw kind vooral ook over de tijd van bezinning en het stukje verdraagzaamheid; een verslechtering van het gedrag op en buiten school past niet bij Ramadan

 

                                                Inline image

 

 

View all news items